Vuoden opettaja 2022: MaskED Code eli ohjelmointia maskin takana

Micro:bitit soveltuvat mielestäni mainiosti yläkoulun ohjelmoinnin opetukseen. Micro:bittejä voi ohjelmoida sekä lohko-ohjelmoinnilla että Python- ja JavaScript-ohjelmointikielillä. Osoitteessa https://makecode.microbit.org/ on piirilevyn simulaatio, jolla voi myös testata ohjelman toimimista ilman oikeaa Micro:bittiä. Myös Innokas-hankkeen sivuilta löytyy paljon materiaalia ohjelmoinnin opettamiseen ja oppimiseen Micro:bitin avulla.

Olen itse ottanut matematiikan tunneilla ohjelmointia Micro:biteillä esimerkiksi prosenttilaskennan yhteydessä. Syksyllä 2020 teimme 8. luokan oppilaiden kanssa lautapelin prosenttilaskentaan. Ohjelmoimme lautapeliin nopan, joka ravistettaessa toimi kuten tavallinenkin noppa ja näytti satunnaisesti jonkun silmäluvuista 1-6. Nopan A-painike ohjelmoitiin näyttämään jotain prosenttiluvuista 0

Viime syksynä 2021 ohjelmoimme 8. luokan oppilaiden kanssa Micro:bitit MaskED Singerin tyyliin alakoulun 6. luokan oppilaiden tutkittaviksi. Alakoulun oppilaiden tehtävänä oli selvittää, miten Micro:bitit oli koodattu ja saada sama koodi aikaiseksi. Micro:bittien toimitusvaikeuksien vuoksi projekti ei mennyt aivan suunnitellusti, mutta lainattujen Micro:bittien avulla saatiin kuitenkin muutamia ääntä päästäviä MaskED Code-hahmoja testailuun saakka. Koulullamme on kyllä ollut jo muutaman vuoden ajan Micro:bittejä, mutta aiempaa versiota ilman kaiutinta ja mikrofonia. Jatkan kuitenkin tämän idean jalostamista nyt syksyllä 8. luokkalaisten kanssa menneen lukuvuoden vaikeuksista huolimatta ja toisaalta myös niistä oppineena.

Screenshotteja micro:bit-tehtävästä

Olen käyttänyt Micro:bittejä myös omien konkreettisten pakopelieni tehtävissä. Lisäksi oppilaiden tehdessä pakopelisalkut syksyllä 2018 Micro:bitit ohjelmoitiin salkkuihin ajastimiksi ja toisaalta salkkujen sisällä oli myös yksi Micro:bitti tehtävineen.


Tilaa Dimension uutiskirje – saat sähköpostiisi aina kuunvaihteessa koosteen tuoreimmista artikkeleista

Kirjoittaja