Vessojen valot

Dimensiossa julkaistussa artikkelissa Ilmastonmuutoksen ja energiankäytön didaktiikkaa [1] oli esimerkki wc:n valon energiankulutuksesta kotona. Lukiokursseilleni on vakiintunut tähän liittyvä yllättävän tärkeäksi osoittautunut tehtävä vessojen valoista. 

Joitakin vuosia sitten opiskelijani olivat kyllästyneet kuuntelemaan muistutuksia vessojen valojen sammuttamisesta. Heidän mielestään mitään ongelmaa ei ollut, vaikka valot jäisivät palamaan kaikkien lähdettyä koulusta kotiin. Kysyin opiskelijoilta, tietävätkö he kuinka paljon energiaa kuluu, kun valot jäävät päälle ja mitä se maksaa. En saanut vastausta, mutta sain ehdotuksen asian selvittämisestä tutkimalla.

Ensimmäinen vessojen valojen energiankulutusta selvittänyt ryhmä tarttui innolla tehtävään. Tutkimus aloitettiin kiertämällä kaikki koulun vessat ja kirjaamalla tiedot lamppujen tehoista. Yksi ryhmä oletti kaikkien lamppujen olevan samanlaisia ja tuli yllätetyksi muiden kertoessa kirjaamistaan tehoista. Ryhmäkuri piti huolen, että huijaamista ei hyväksytty.

Laskuja varten pohdittiin sopivaa aikaa energiankulutuksen määrittämiseksi. Kuinka paljon energiaa kuluu, jos valot palavat yön yli? Kuinka paljon energiaa kuluu, jos valot palavat viikonlopun? Kuinka paljon energiaa kuluu, jos valot palavat lomaviikon? Kuinka paljon energiaa kuluu, jos kukaan ei koskaan sammuta valoja?

Kun energiankulutuksesta oli saatu tuloksia, piti selvittää, mitä sähkö maksaa. Oppikirjojen tehtävissä sähkölle on annettu jokin hinta sentteinä kilowattituntia kohti. Nyt olimme ratkaisemassa käytännön ongelmaa, joten tehtävään kuului sähkön hinnan selvittäminen. Voiko valoja sammuttamalla säästää energian lisäksi rahaa? 

Vessojen valot vakiintui FY2-kurssin tehtäväksi, kunnes LOPS muuttui ja tehtävä siirtyi tänä vuonna fysiikan pakolliseen moduuliin. Ensimmäinen uuden opetussuunnitelman mukaan opiskellut ryhmäni kiersi syyskuisena perjantai-iltapäivänä innolla koulun vessoja ja keskittyi kouluviikon lopuksi laskemaan. En ole ihan vielä sinut uuden opetussuunnitelman kanssa, mutta vessojen valot ovat hallussa.

[1] Pauli Jumppanen, Heikki Nevanlinna, Timo Tossavainen: Ilmastonmuutoksen ja energiankäytön didaktiikkaa, https://staging.dimensiolehti.qs.fi/ilmastonmuutoksesta-ja-energiankaytosta-opettajille/, julkaistu 30.9.2021

Kirjoittaja