Vuoden 2021 opettaja: MAOLin yhteistyötä Lukema-verkoston kanssa
MAOLin vuoden 2021 kärkihankkeista yksi on yhteistyön vahvistaminen. Lukema-verkosto on yksi MAOLin yhteistyökumppaneista.
Lukema-verkostoa koordinoivat Harppi ja Jälki
Lukema-lyhenne tarkoittaa lukion matematiikan ja luonnontieteiden kehittämisverkostoa. Lukema-verkosto on yhteisö, jonka toimintaa koordinoidaan kahden valtakunnallisen kehittämistehtävän (Harppi ja Jälki) puitteissa. Harppi on valtakunnallinen matematiikan kehittämistehtävä, jonka on saanut Maunulan yhteiskoulu ja Helsingin matematiikkalukio. Jälki taas on Otaniemen lukiolle myönnetty valtakunnallinen luonnontieteen kehittämistehtävä.
Kehittämistehtävät ovat opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamia ja ne on myönnetty seitsemäksi vuodeksi vuodesta 2018 lähtien. Kehittämistehtävien avulla tuotetaan muun muassa erilaisia tapahtumia sekä materiaalia opetuksen tueksi yhteiselle Lukema-verkostolle.
Valtakunnallisen kehittämistehtävän tarkoituksena on kehittää ja levittää matematiikkaan ja luonnontieteisiin liittyvään pedagogiikkaan, toimintakulttuuriin ja oppimisympäristöihin liittyviä malleja ja hyviä käytänteitä sekä vahvistaa valtakunnallisesti opetuksellisia valmiuksia ja osaamista.
Lukema-verkoston sivuilta opettajille hyödyllistä materiaalia
Lukema-verkoston sivustolta https://www.lukemaverkosto.fi/ löytyy paljon hyödyllistä materiaaleja opettajalle. Etusivulta löytyy seuraavat alakohdat: Etusivu, Esittely, Ajankohtaista, Materiaalit, Tiedekanava, Yhteystiedot, Saavutettavuus ja Briefly in English. Näistä opettajalle tärkeitä kohtia ovat ajankohtaista, materiaalit ja tiedekanava.
Materiaalit-osiosta löytyy esimerkiksi fysiikan lämpöoppiin sopiva pakopeli, kemian KE1-moduuliin sopiva pakopeli, pitkän matematiikan lisäsivut ja ohjelmoinnin lisämateriaalia. Tiedekanavalta löytyy erilaisia demovideoita, joita voi näyttää oppitunneilla. Tiedekanavalla on myös opetusvideoita laidasta laitaan. Esimerkiksi kaikki Lukema2020- ja Lukema2021-tapahtuman esitykset on tallennettu Lukema-tiedekanavalle. Lukema-sivustolta löytyy myös virtuaalivierailu GE Healthcare Finland -yritykseen.
Etäkerhoillan teemana pakopelit
Toukokuussa 2021 MAOL-Espoon kerho kokoontui etäkerhoiltaan, jossa aiheena olivat pakopelit. Pakopeli-iltaan oli kutsuttu kaikki matemaattisten aineiden opettajat ympäri Suomen. Osallistujia olikin aivan Etelä-Suomesta Lappiin asti. Ilmoittautuneiden määrä oli 109 ja paikan päälle saapui noin 95 innokasta opettajaa. Ilmoittautumiset kerättiin Forms-lomakkeelle ja ilmoittautuneille lähetettiin sähköpostilla etätapahtuman Meet-linkki.
MAOL-Espoon puheenjohtajana toivotin kaikki tervetulleeksi etäkerhoiltaan. Aluksi kerroin hieman MAOL-toiminnasta ja MAOL-Espoon kerhosta. Alkuesittelyjen jälkeen päästiinkin varsinaiseen aiheeseen – pakopeleihin. Ensimmäisenä Espoon kerhon Sissi Kangasniemi kertoi osallistumisestaan AIKOPAn toteuttamaan Pakopelipedagogiikkaa -täydennyskoulutukseen. Espoon kerhon Mika Jurvanen esitteli matikkapakopeliä, joka tehtiin ensin Oodi-kirjastoon Mahtavaa matematiikkaa -päivään, ja sitten koronan takia muokattiin etätapahtumiin sopivaksi QR-koodipeliksi.
Seuraavaksi luonnontieteen kehittämistehtävän koordinaattori Kirsi Vakkilainen toivotti tervetulleeksi Lukema-verkoston puolesta. Kirsi esitteli lyhyesti kemian KE1-kurssille tehdyn pakopelin. Fysiikan opettaja Milla Unkuri kertoi hieman fysiikan lämpöoppiin tehdystä pakopelistä. Ja esittelyjen jälkeen koko ryhmä jaettiin kahteen Meet-ryhmään: kemian pakopeliryhmään ja fysiikan pakopeliryhmään. Innokkaasti osallistujat aloittivat ratkaisemaan pakopeliä.
Kemian pakopelin nimi on 36/53/53/14. Pakopeli on kemian opettajien ja Room Escape Running Rabbit:n kanssa yhteistyössä kehitetty pöytäpakopeli, ja siitä löytyy myös etäyhteydellä toimiva pakopeli. Pakopeli on tarkoitettu KE1-moduulin aiheiden kertaamiseen, eikä sen tarkoitus ole olla koe tai testi. Pelin pelaamiseen on hyvä varata noin 60–75 minuuttia aikaa. Tässä ajassa suurin osa ryhmistä ehtii suorittaa pelin loppuun asti.
Fysiikan pakopelin nimi on Korkeapainetta. Ilmainen peli soveltuu erinomaisesti lukion FY3-moduuliin. Korkeapainetta-peli ovat tehty yhteistyössä fysiikan opettajien ja Room Escape Running Rabbit:n kanssa, ja se toimiii selaimessa. Pakopeliä voi pelata yksin tai ryhmässä, ja se toimii mainiosti myös etäopetuksessa. Pelin pelaamiseen on hyvä varata noin 60–75 minuuttia aikaa, jolloin suurin osa ryhmistä ehtii huipulle asti.
Etäkerhoilta oli oikein onnistunut ja kiitosta saatiin siitä, että ympäri Suomen pystyi osallistumaan. Mutta tuli myös rakentavaa palautetta, sillä osalle pakopelit olivat jo erittäin tuttua ja osalle vielä hyvin uutta. Kiitos yhteistyöstä Lukema-verkosto! Ja kiitos kaikille osallistujille! Toivottavasti muutkin kerhot innostuvat järjestämään vastaavia tilaisuuksia!
Liity mukaan Lukema-verkostoon
Mukaan voi liittyä tilaamalla Lukema-verkoston uutiskirjeen. Täyttämällä yhteystiedot Lukeman sivuilla saat Lukema-verkoston uutiskirjeen aina, kun se ilmestyy. Uutiskirjeestä kerrotaan verkostolle tarjottavista tapahtumista, materiaaleista jne. ensimmäisten joukossa.
Esimerkkejä Lukema-verkoston tapahtumista
Tammikuussa 2021 järjestettiin Harppi-tiedekilpailu, johon osallistui 150 joukkuetta ympäri Suomen. Lukema2021 järjestettiin 4.5.2021 ja sen teemana oli Korona vs tiede. Tapahtumassa esiteltiin mm. aerosoleja, maskeja, koronamallinnuksia ja suomalaista rokotetta. Paljon muitakin tapahtumia on järjestetty, ja niistä voi lukea Lukema-sivustolta.
Lukema 2020 -tapahtuman ( 24.-25.8.2020) esityksistä löytyvät Lukema-tiedekanavalta videoina esim. seuraavat:
– Kvanttitietokoneet, Mikko Möttönen, professori, Aalto-yliopisto
– Luonnontieteitä avaruustekniikalla, Jaan Praks, Apulaisprofessori, Aalto-yliopisto
– Puiden kaasuvaihto ja sen kokeellinen mittaaminen, Mari Pihlatie, apulaisprofessori, Helsingin yliopisto
– Sähkökemia ja energian varastointi, Pekka Peljo, TkT, Akatemiatutkija
– Selfien salattu matematiikka, Samuli Siltanen, matematiikan professori, Helsingin yliopisto
– Elektroniikkajäte kiertotaloudessa – jätteestä resurssiksi, Elina Pohjalainen, tutkija, VTT
Vuoden 2021 matemaattisten aineiden opettajan palkinnon, 5 000 euroa, ovat rahoittaneet MAOL ry, Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö ja Kemianteollisuus.