Kesätöissä MAOLin ja MFKA:n toimistolla
MAOLin ja MFKA:n toimistolla oli alkukesästä 2022 kaksikin kesätyöntekijää. Tässä jutussa aineenopettajaopiskelija Inkeri Tuomela ja lukiolainen Juho Koski kertovat kokemuksistaan.
Aineenopettajakoulutuksella voi työllistyä muuhunkin kuin opettajaksi
Nimeni on Inkeri Tuomela ja olen matematiikan aineenopettajaopiskelija Itä-Suomen yliopistosta. Sivuaineina opiskelen myös fysiikkaa ja kemiaa. Opinnoissani käydään yhteensä neljä harjoittelua, joista kolme suoritetaan Normaalikoulussa. Toisen harjoittelun aikainen ohjaava opettajani, joka on myös MAOLin jäsen, vinkkasi minulle, että MFKA-Kustannus etsii työntekijää MAOL2-oppimisalustan kehittämiseen. Vapaamuotoisen hakemuksen perusteella minut haluttiin töihin MFKA:lle. Aloitin työt kaksi ja puoli vuotta sitten, jolloin työtehtäviini kuului tehtävien vienti ja muokkaus MAOL2-oppimisalustalle. Työ oli täysin etätyötä ja sain aikatauluttaa itse työtuntini, mikä oli täydellistä täyspäiväiselle opiskelijalle. Vaikka etätöissä ja täysin itsenäisessä aikatauluttamisessa on hyvätkin puolensa, huomasin kaipaavani työyhteisöä ympärilleni töiden jatkuessa yhä edelleen etätöinä.
Keväällä 2022 aloitin opinnoissani viimeisen harjoittelun, missä minun oli mahdollista hakea harjoittelupaikkaa haluamastani paikasta, kunhan harjoittelun työtehtävät liittyivät matemaattisten aineiden opetukseen. Olin kevääseen mennessä tehnyt töitä MFKA:lle jo kaksi vuotta ja halusin nähdä, mitä kaikkea MFKA tekee. Ilokseni pääsin harjoitteluun kustannustoimistolle ja harjoittelun ohjaajanani toimi pedagoginen kehittäjä Jasmin Välimäki.
Harjoittelun tarkoituksena oli laajentaa työtehtäviäni MAOL2-oppimisalustalla sekä kartuttaa tietoa siitä, mitä pedagoginen kehittäjä tekee. Harjoittelu oli tarkoitus tehdä toimistolla Pasilassa, mutta koronan takia toimistopäivät rajoittuivat kolmeen. Muuten suoritin harjoittelun etänä. Pääsin kuitenkin tutustumaan toimiston työntekijöihin, osaan livenä ja osaan etänä, sekä osaksi kaipaamaani työyhteisöä. Harjoittelu oli erittäin antoisa kokemus ihan jo siinä mielessä, että ensimmäistä kertaa näin, että aineenopettajakoulutuksella voi työllistyä muuhunkin kuin opettajaksi.
Harjoittelun jälkeen jatkoin työsuhdetta MFKA:n kanssa etätöinä ja minulle tarjottiin myös kesätöitä toimistolta. Viittä vaille valmiina aineenopettajaopiskelijana olin erittäin tyytyväinen, että pääsin oman alan kesätöihin. Opettajaopiskelijoilla oman alan kesätöihin pääseminen on vain kaukainen haave koulujen ollessa kiinni. Toisaalta digitalisaation myötä sisällön tuottamiseen tarvitaan enemmän työvoimaa, jota opiskelijat voisivat tarjota.
Kesätyöpaikkana MFKA on hivellyt huippua niin työyhteisönä kuin ammatillisen kasvun kannalta. Työyhteisö on vastaanottavainen, auttava ja erityisesti kannustava! Työhuolia ei tässä työyhteisössä ole, sillä huolista kertomalla ei voivotella yhdessä vaan tarjotaan ratkaisukeinoja tai mahdollisia uusia menettelytapoja. Työyhteisö on myös luottava. Olen opiskelijana saanut paljon vastuuta sisällöntuottajana, mistä saan olla kiitollinen.
Ensimmäisissä kesätöissä MFKA:lla
Moi! Nimeni on Juho Koski ja olin kesätöissä MFKA:lla. Olen 17-vuotias poika, ja olen juuri suorittanut lukion ensimmäisen luokan ja kesän jälkeen suuntaan toiselle. Asun Helsingissä ja tykkään vapaa-ajalla tehdä monenlaisia asioita urheilusta tietokoneella pelaamiseen.
Päätin juurin ennen kesän alkua hakeutua MFKA:lle kesätöihin, ja onnekseni juuri minulle annettiin täältä paikka. Minulle ilmoitettiin pari päivää ennen töiden alkua, että sain paikan. Varoitusaika oli siis aika lyhyt, mutta siitä huolimatta olin ilomielin valmiina lähtemään maanantaina töihin.
Jo ensimmäisenä päivänä huomasin sen, että työympäristö on hyvin lämmin ja kutsuva. Ilmapiiri on rauhallinen mutta samaan aikaan töiden suhteen totinen. Asiat tehdään huumorintajuisesti, mutta myös siten, että työtehtävän kiskoilta ei suistuta. Ihmiset hymyilevät ja ovat yleisesti hyvin mukavia. Tämä myös auttaa edistämään työmotivaatiota.
En ollut aluksi ihan varma mitä kaikkea minun pitäisi tehdä, mutta ajan myötä kaikki tuli tutuksi. Tekemäni työ oli välillä aika toisteista, mutta tylsiä hetkiä oli silti hyvin vähän. Jos tekeminen loppui, löytyi heti seuraava mahdollinen työtehtävä. Kahden työviikon aikana ehdin tehdä monia erilaisia asioita, kuten kirjoittamista, piirtämistä, arkistointia, ideointia jne. Kaikenlaista sai siis kokeilla.
En ole aikaisemmin ollut varsinaisesti töissä, joten MFKA oli oiva paikka opettamaan minulle mitä työnteko vaatii ja mitä se sisältää. MFKA toi siis todella positiivisen ensivaikutelman töiden tekemisestä.
Kaksi viikkoa kului tosi nopeasti ja olen myös itse yllättynyt siitä, kuinka hyvin viihdyin MFKA:lla töissä.
Tilaa Dimension uutiskirje – saat sähköpostiisi aina kuunvaihteessa koosteen tuoreimmista artikkeleista