IMP 2022: ”Making mathematics” – The role of physical artefacts in mathematics education
Vihdoinkin paikan päällä! Uskomatonta nähdä kahden koronavuoden ja etäkoulutusten jälkeen osittain samoja kouluttajia ja osallistujia oikeasti kasvokkain! Osallistuin Oxfordissa Institute of Mathematics Pedagogy:n kesäkurssille ensimmäisen kerran etänä vuonna 2020 (Dimensio, 13.8.2020) nuoruudenystäväni innostamana ja nyt vihdoinkin 25.–28.7. olimme molemmat paikalla.
Instituutti on järjestänyt vastaavia koulutuksia vuosittain, 2001 lähtien. Seminaariin otetaan 25 osallistujaa ja osallistujia on ympäri maailmaa opiskelijoista professoreihin. Tavoitteena ei ole niinkään tehtävien tekeminen, vaikka niitä tehtiinkin paljon. Seminaarityön tavoitteena on etenemisen havainnointi ja solmukohtien huomaaminen, kehittyminen ja jumittuminen sekä yhdessä työskentely ja pedagogisten merkitysten löytäminen. Kokemuksia ja havaintoja jaetaan joka työpajan jälkeen ringissä istuen. Tänä vuonna aiheena oli “Making mathematics” – the role of physical artefacts in mathematics education.
Seminaarin aihealue vaihtuu vuosittain ja tänä vuonna keskityttiin siis erilaisiin matemaattisiin malleihin. Yhteisiä työpajoja oli enimmillään 5 x 90 min päivittäin, mutta päälle tuli vielä iltaohjelmaa mm. Tasomaa-leffan muodossa ja päivät venyivätkin usein pimenevään yöhön asti keskustelujen polveillessa elämän alueelta toiselle.
Tässä muutamia poimintoja ohjelmasta:
Keskiviikon barbeque-illallisen jälkeen, ihan vaan iltapuhteena, määritimme kuudella eri tavalla sisäpihalla kasvavan hevoskastanjan korkeuden. Inspiraatiota työhön kaikenikäisten oppilaiden ja opiskelijoiden kanssa löytyi tästäkin tehtävästä.
Päällimmäisenä mieleen jäivät kuitenkin mielenkiintoiset keskustelut, jotka saattoivat olla hyvinkin yllätyksellisiä. Aamiaispöydässä jostakin keskusteluaiheeksi kimposi mestaamisen tehokkuuteen liittyvä tutkimus.
Puiden korkeuksien määrittelyn jälkipelissä puheeksi taas tuli, miten räystäspääskyt (house martins), joiden taiturimaisia syöksylentoja illan pimetessä oli mukava seurailla linnamaisen rakennuksen sisäpihalla, valitsevat pesäpaikkansa niin, että alla on vähintään 12 metrin tyhjä pudotus.
Suurkiitokset MAOLille korona-ajan etäseminaariin osallistumisen mahdollistamisesta sekä OKKA-säätiölle tämän vuoden seminaarin mahdollistamisesta. Reppuun jäi arvokkaiden kontaktien lisäksi paljon ideoita matematiikan opetukseen!
Kiinnostuitko koulutuksesta? Lisätietoja:
Nyt eläkkeelle jääneet John Mason ja Anne Watson johtivat edesmenneen Malcolm Swanin kanssa IMP:it 2001–2021. Täältä löytyvät kyseisten vuosien teemat, osittain myös linkitettyinä tehtäviin: IMP – Promoting Mathematical Thinking (pmtheta.com).
IMP -23 järjestetään 24.2–7.7. samassa paikassa. Ilmoittautuminen ja osallistujapaikkojen jako tapahtuu loppusyksyllä, kun teemakin on päätetty. IMP:in vetäjäryhmä on Chris Sangwin (University of Edinburgh), Jenni Back (University of Leicester), Corinne Angier (University of Stirling) ja Fiona Haniak-Cockerham (Manchester Metropolitan University). He ovat auttaneet IMP:ien järjestämisessä jo toistakymmentä vuotta. Viimeksimainitun voi tavoittaa IMP:iin liittyen osoitteesta imp-enquiries@hotmail.com.
Artikkelin kuvat: Chris Sangwin, University of Edinburgh