Anniina Hakkarainen: VANE-NELIÖMETRI
Unkarilaisten matematiikanopetuksen ideoiden tuominen Suomeen ei suinkaan ole vain menetelmien sovittamista suomalaiseen opetussuunnitelmaan ja -kulttuuriin eikä unkarilaisten opetusvälineiden käyttöönottoa, vaan myös aktiivista kehittämistä ja uuden luomista. Viimeksi mainitusta on oivallinen esimerkki Educassa vastikään julkistettu neliömetrialusta.
Idea on yksinkertainen: nelikymmenasteista konepesua kestävästä lippukankaasta valmistettu neliömetrin kokoinen liina, johon on painettu neliödesimetriruudutus ja yhteen niistä vielä neliösenttimetriruudutus. Sen käyttö ei rajoitu vain pinta-alan yksiköiden opetteluun, vaan mukana seuraavassa opaskirjasessa on kolmisenkymmentä käyttöesimerkkiä pinta-alan perushahmotuksesta metsäpitsan leipomiseen ja murtolukujen taittelemiseen.
Open ideat -blogin pitäjän Anniina Hakkaraisen kirjoittama ohjekirja on loistoesimerkki siitä, että välineet eivät tee opetusta ja takaa oppimista, vaan opettajan ideat ja toimintatavat. Siis juuri se, mitä parhaat matematiikanopettajat tarkoittavat sanoessaan, että tärkeää ei ole se, mitä opetetaan, vaan se, miten opetetaan. Luovuus ja avoimuus ovat tällaisen opetuksen avainsanat. Vai tulisiko sinun mieleesi esimerkiksi luontodomino?
Siinä tarvittaisiin useampi neliömetrialusta luokkaa kohti, jotta ryhmät voitaisiin pitää kohtuullisen pieninä. Paras ympäristö olisi lähimetsä tai vastaava ympäristö, jossa olisi paljon erilaisia pieniä esineitä. Idea on sama kuin dominonappuloiden kanssa. Ensimmäinen pelaaja panee alustan ruutuun esineen ja nimeää joitakin sen ominaisuuksia, esimerkiksi litteä, ruskea ja teräväkärkinen, jos kyse on maahan pudonneesta koivunlehdestä. Seuraava pelaaja panee viereiseen ruutuun esineen, jolla on yksi sama ominaisuus kuin edellisellä ja nimeää muutaman sen ominaisuuden jne.
Neliömetrialusta on Varga–Neményi-yhdistyksen tuotantoa.