Bett 2020 palkintomatkalla – virikkeitä hakemassa, innovaatioihin tutustumassa
Kiitos MAOL mahdollisuudesta osallistua kansainvälisille opetusteknologiamessuille. Aiempien messujen blogitekstit ja messuohjelma antoivat hyvin osviittaa ja aiheuttivat runsaudenpulaakin mielenkiintoisista tutustumiskohteista. Katsottavaa ja tutustuttavaa näytti olevan niin paljon, että sitä ei kahden päivän aikana ehtisi käydä läpi. Onneksi palkinnon tarjoamat mahtavat puitteet hotelleineen auttoivat rauhoittamaan mieltä.
Aloitimme ensimmäisen päivän osallistumalla Its Learningin työpajaan, joka pidettiin messuhallin viereisellä jahdilla. Se käsitteli vinkkejä erään oppimisalustan tehokkaampaan käyttöön.
ExCel hallissa messualue oli jaettu aiheittain alueisiin, joka helpotti paljon. Kiertelimme ensin eteläisen hallin puolen osastoilla (equipment and hardware ja clobal showcase) ja ihailimme monipuolista robotiikkaa ja tutustuimme muiden maiden kansallisiin osastoihin. Olisi ollut hienoa, jos Suomellakin olisi ollut oma osastonsa.
Ilona järjesti British Museumilla BETT 2020 enimmäkseen suomenkielisen seminaari-illan. Tilaisuus oli suosittu ja antoisa – viimeistä paikka myöten täynnä. Luentojen aiheet olivat haastavia – Tulevaisuuden oppimisen normi ja Luovuutta kokkaamassa – ne olivat mukaansatempaavia ja ajatuksia herättäviä. Tilaisuudessa julkaistiin Ilonan oppimateriaaleja ja vinkkejä sisältävä applikaatio Emil. Latasimme sen puhelimiin tilaisuuden aikana. Väliajalla oli mahdollisuus verkostoitua ja tavata tuttuja.
Seuraavana aamuna otimme alueeksi hallin pohjoisen puolen alueen (Learnig tech ja Teaching tech) oppimisympäristöt ja opetusteknologian. Meille kiintoisimmat aiheet löytyivät näiltä osastoilta. Immersiiviset luokkahuoneet, interaktiiviset seinät, lattiat sekä virtuaalilasien käyttö erilaisissa oppiaineissa jäivät päällimmäisinä vau-ilmiöinä mieleen. Oppilaan kannustaminen luovaan ajatteluun korostui tavoitteena monissa pedagogisissa ratkaisuissa.
Onnistuimme keräämään monenlaista “messukrääsää” tuliaisiksi kilpailussa auttaneille oppilaille. Olimme toisena päivänä messuilla noin viisi tuntia. Iltapäivällä osa osastoista alkoi jo purkaa näyttelyään, joka oli vähän ikävää, koska olihan lauantaikin vielä messupäivä.
Ilta meni kaupungilla ja saimme pienesti esimakua lähestyvästä sunnuntain kiinalaisen uuden vuoden juhlasta.
Yritimme reissussa pitää mielessä olevamme ensisijaisesti palkintomatkalla ilman suurempia suoritusvaateita. Siitä huolimatta molempina iltoina kaaduimme sänkyyn rättiväsyneinä, koska tekemistä ja nähtävää oli niin paljon. Perjantaina teimme noin tunnin verran lähtöä messualueelta, koska aina tuli jokin kiva juttu eteen ja piti katsoa ja ihmetellä ja kysellä. Messuhavaintoja, jotka jäivät mieleen tänä vuonna: tietoturvallisuus korostui, oppilaslähtöinen luovuus ja kehittäminen, virtuaalimaailman tuomat mahdollisuudet opetukseen, robotiikka.
Oli hienoa nähdä ja tutustua muiden maiden opetusteknologian tarjontaan ja poimia pieniä sovellettavissa olevia ideoita oppitunneille. Aikaa keskusteluihin esittelijöiden kanssa oli vain vähän ja se tuntui olevan aina jostain toisesta asiasta pois. Ensi kerralla osallistumme ehkä enemmän luennoille ja paneelien kuuntelemiseen sekä kartoitamme vielä tarkemmin etukäteen, meitä kiinnostavat osastot, jotta aikaa niille jää enemmän. Ensikertalaisena etukäteen suunnittelu oli yllättävän hankalaa suuren tarjonnan vuoksi. Tänne tullaan joskus uudestaan. Kiitos.
Kirjoittajat voittivat MAOLin jäsenille 15.10.-24.11.2019 järjestetyn kilpailun teknologian hyödyntämisestä matematiikan opetuksessa.