Jaksollisen järjestelmän synnystä 150 vuotta
Aivan kuten Dmitri Mendelejev aikoinaan minäkin heräsin eräänä keväisenä aamuna nähtyäni unta alkuaineista ja niiden järjestyksestä. Koska Mendelejev oli jo 150 vuotta sitten järjestänyt alkuaineet jaksollisen järjestelmän mukaiseen järjestykseen, minun ei sitä enää tarvinnut tehdä. Unessani olin kuitenkin keksinyt oppilaideni kanssa pelin. Tuo unessa näkemäni peli oli strategiapeli, jossa kerättiin metalliatomeja ja niiden ulkoelektroneilla oli mahdollista ostaa epämetalliatomeja. Ioneista muodostettiin suoloja. Herättyäni kirjoitin yksityiskohtia vihkoon, mutta nopeasti huomasin, että vaikka voisin osata pelata peliä, en ehkä kuitenkaan osaisi kirjoittaa pelin pelaamiseen tarvittavia ohjeita.
Unesta jäi kuitenkin mieleeni pyörimään ajatus tietopelistä. Pelin kehittäminen alkoi keväällä 2019 oppilaideni ollessa vielä seitsemännellä luokalla. Oikeaksi peliksi se alkoi muodostua syksyllä. Vaikka ideasta toteutukseen varrella on moni asia muuttunut, tietopeli ”150 kysymystä alkuaineista ja jaksollisesta järjestelmästä” on nyt valmis ja MAOL-jäsenetuna tulostettavissa.
Peli on suunniteltu niin, että se on helppo tulostaa ja ottaa käyttöön. Itse pelilauta kannattaa tulostaa A3-kokoon ja kahdenlaiset kysymyskortit kaksipuoleisina. Pelirata muodostetaan neliöruuduista, josta tulostettava malli. Neliöruudut on myös helppo leikata kahdesta erivärisestä pahvista. Samasta paikasta löytyvät myös tarkemmat ohjeet pelin pelaamiseen
Pelin opetuksellisena tavoitteena on oppia yhdessä, pelaamalla. Pelillisyys lisää motivaatiota oppia uutta ja ottaa luontevalla tavalla mukaan myös hiljaiset oppilaat. Uuden OPS:n tavoitteissa korostetaan kemian kielen ja tarkoituksenmukaisten käsitteiden käyttöä, ja pelin tiimellyksessä, oppilaat oppivat käyttämään niitä sekä kysyessään että vastatessaan.
Peli on toteutettu yhteistyössä Kemianteollisuus ry:n kanssa. Kiitos yhteistyöstä.