Kohti toista koronakevättä

Koronaepidemian vuoksi työni lukion opettajana on ollut kohta vuoden epävarmuutta ja yllättäviä muutoksia. Tätä kirjoittaessani en vielä tiedä, miten opetus ensi viikolla järjestetään. Suomessa vallitsevat 1.3.2021 alkaen poikkeusolot [1]. Kevätaurinko saattaa paistaa taas tyhjään luokkaan.

Opetan tällä hetkellä hybridimallilla, jossa ensimmäisen ja toisen vuoden opiskelijat ovat vuoroviikoin lähi- ja etäopetuksessa. Aikaisemman etäopetusjakson palautteen perusteella kaikille opiskelijoille ei ollut selvää, mitä ainakin pitäisi tehdä. Lisäksi hankaluuksia oli matemaattisia merkintöjä sisältävien tehtävien tekemisessä. Näiden ongelmien ratkaisuun päätin kokeilla tammikuun lopussa julkaistua MAOL2 -oppimisympäristöä [2].

Suunnitelmani oli käyttää uutta oppimisympäristöä sellaisissa tehtävissä, joilla kontrolloin keskeisimpien asioiden oppimista. Etäopiskelussa yllättävän moni lähiopetuksessa pärjäävä lukiolainen on putoamisvaarassa. Opiskelijani innostuivat ensimmäisen tehtävän tehtyään MAOL2:n helppokäyttöisyydestä niin, että siirsin sinne myös kokeellisten töiden raportit. Kaikki palautukset ovat nyt samassa paikassa, joka toivottavasti helpottaa ja sujuvoittaa työskentelyä. Opiskelijoiden värikoodatuista itsearvioinneista saa nopeasti käsityksen helpoiksi ja vaikeiksi koetuista asioista.

Uutena tilanteena tässä jaksossa tuli yksittäisten opiskelijoiden osallistuminen etäyhteydellä lähiopetuksen tunneille. Otin etäopiskelijaa varten läppärin, jonka asetin eturiviin sopivalle paikalle. Oli liikuttavaa nähdä, miten luokassa olevat opiskelijat ottivat läppärillä näkyvän kaverin mukaan kokeelliseen työskentelyyn. Etäyhteydellä osallistunut kaveri kulki mukana myös luokan ulkopuolella tapahtuneissa mittauksissa.

Opiskelijoiden toiveena kurssien aloituskyselyissä oli mahdollisimman paljon kokeellista työskentelyä lähiopetusviikoille ja mahdollisuuksien mukaan kokeellisia töitä myös etäopiskeluviikoille. Kotoa löytyvillä välineillä ei voi teettää kovin tarkasti määriteltyjä töitä, koska kaikilla ei ole samoja esineitä. Olen ottanut tämän enemmän mahdollisuutena kuin ongelmana. Sopivasti rajatut, mutta mahdollisimman avoimet tehtävät ovat tuottaneet hauskuutta sekä opiskelijoille että opettajalle.

Viiteet

[1] https://valtioneuvosto.fi/-/10616/suomessa-vallitsevat-poikkeusolot-1, luettu 1.3.2021

[2] https://maol2.fi/

Kirjoittaja